16 aprilie 2025

Forţele Navale rămân fără vasele de luptă

Guvernul Ciolacu a abrogat în şedinţa de ieri HG 48/2018 privind programul Corveta multifuncţională prin intermediul căruia Forţele Navale Române ar fi trebuit să fie înzestrate cu patru corvete marine şi prin care să fie realizată mentenanţa celor două fregate din dotarea marinei militare.

În nota de fundamentare a actului normativ se arată: „În data de 01.07.2019 a fost aprobat raportul procedurii specifice de atribuire a acordului cadru de furnizarea produsului Corvetă multifuncţională, fiind declarată câştigătoare Asocierea dintre Naval Group (Franţa) şi SC Şantierul Naval Constanţa SA. În perioada 01.07.2019- 16.07.2023, comisia de evaluare a iniţiat discuţiile cu Asocierea dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, în vederea stabilirii termenilor şi condiţiilor acordului-cadru, în vederea semnării acestuia, invitând asocierea să semneze acordul cadru şi primul contract subsecvent. În data de 16.07.2023, ca urmare a refuzului ofertantului desemnat câştigător de a răspunde la invitaţia de semnare a acordului-cadru şi a contractului subsecvent, s-a constatat că entitatea declarată câştigătoare nu îşi menţine oferta. Având în vedere nemenţinerea ofertei de către entitatea declarată câştigătoare şi lipsa fondurilor necesare pentru continuarea procedurii prin iniţierea discuţiilor cu participanţii clasaţi pe locul 2 sau 3, autoritatea contractantă a procedat la anularea procedurii, în conformitate cu prevederile secţiunii BII”.

Practic, membrii Cabinetului Ciolacu au parafat eşecul iniţiat de PSD în privinţa înzestrării Forţelor Navale Române cu patru corvete, eşec gestionat pe rând de Liviu Dragnea şi subordonata Viorica Dăncilă, de foştii miniştri ai Apărării – Beniamin Leş, Mihai Fifor şi Vasile Dîncu, de actualul ministru al Apărării – Angel Tîlvăr, dar şi de guvernele Ludovic Orban, Florin Cîţu şi Nicolae Ciucă, ultimul fiind şi ministru al Apărării în cele două guverne anterioare.

Povestea începe în 2016 când fostul guvern tehnocrat condus de actualul deputat european Dacian Cioloş încheia un contract cu şantierul naval olandez Damen de la Galaţi pentru construirea a patru corvete multirol de ultimă generaţie, la un cost de aproximativ 1,6 miliarde de euro (inclusiv TVA). Pe lângă navele de luptă tip SIGMA 10514, România ar fi urmat să primească şi rachetele aferente, suport logistic şi instruirea echipajului. Încă din 2007 CSAT-ul catalogase programul de înzestrare „Corvetă multifuncţională” ca fiind de importanţă strategică pentru România, iar lucrurile s-au precipitat după ce Rusia a anexat în 2014 peninsula Crimeea.

Deşi totul era pregătit pentru ca navaliştii gălăţeni să construiască cele patru corvete, în urma alegerilor parlamentare din decembrie 2016, preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a decis că hotărârea de guvern aprobată de Cabinetul Cioloş este ilegală şi că achiziţia trebuie aprobată de Parlament deoarece depăşeste 100 milioane euro.

La finalul anului 2017, majoritatea PSD-ALDE-Pro România-UDMR din comisiile reunite de apărare, siguranţă naţională şi ordine publică ale Parlamentului a aprobat achiziţia şi a stabilit că respectivul contract nu va fi atribuit direct Şantierului Naval Damen din Galaţi, care avea o experienţă bogată în construirea de nave militare pentru mai multe ţări europene, dar şi pentru state terţe cum ar fi Mexic şi Pakistan, ci Guvernul va iniţia o nouă procedură de achiziţie publică la care pot participa mai mulţi competitori.

Astfel că, în 2018, guvernul condus de Viorica Dăncilă a aprobat HG 48, abrogată ieri de guvernul Ciolacu, hotărâre prin care a fost reluată procedura de înzestrare, iar în urma achiziţiei s-a stabilit că oferta cu preţul cel mai mic – 1,2 miliarde euro – depusă de compania franceză Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa este oferta câştigătoare, francezii urmând, potrivit anunţului făcut în 1 iulie 2019 de comisia de licitaţie din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, să livreze Forţelor Navale Române modelul de corvetă Gowind 2500 care s-a mai vândut forţelor armate din Egipt, Malaysia şi Emiratele Arabe Unite.

Menţionăm că respectiva procedură de achiziţie a fost marcată de probeleme, după ce în ianuarie 2019 licitaţia corvetelor a fost blocată de un secretar de stat proaspăt demis care a sesizat Parchetul Militar cu privire la suspiciuni că procedura s-ar fi realizat ilegal. Dosarul respectiv care a fost în atenţia procurorilor militari s-a soldat cu neînceperea urmăririi penale, aşa cum am arătat în Ziarul Bursa.

Imediat după atribuirea contractului către Naval Group, olandezii de la Damen şi italienii de la Fincanteri au contestat decizia de atribuire, cei de la Damen mergând chiar în instanţă, unde deciziile le-au fost defavorabile. Cu toate acestea, principala problemă a fost că după atribuirea contractului către francezi, MapN şi Naval Group nu s-au mai înţeles pe semnarea contractului, deşi au negociat permanent din iulie 2019 până în 16 iulie 2023, când Ministerul a ajuns la concluzia că francezii nu îşi menţin oferta de preţ din cadrul procedurii de achiziţie.

Referitor la acest lucru, Angel Tîlvăr, ministrul Apărării a spus: „Programul a fost întrerupt de noi din motive neimputabile Ministerului Apărării Naţionale. A fost o relaţie contractuală între o firmă dintr-o ţară aliată şi o firmă din România. Contractul nu s-a desfăşurat în parametrii pe care noi îi aşteptam, motiv pentru care acest lucru s-a întrerupt”.

Practic, prin abrogarea aprobată ieri de Guvern, premierul Marcel Ciolacu a devenit un fel de Pilat care se spală pe mâini de o afacere cu iz pestilenţial, în care nu a fost implicat direct, ci indirect prin anumiţi colegi de partid.

Din păcate, Forţele Navale Române rămân cu vase vechi, cu cele două fregate pentru care este necesară mentenanţa, iar din partea MApN sau a PSD nu avem niciun vinovat tras la răspundere. Nici măcar şefii Departamentului pentru Armamente din cadrul MApN sau cei din comisia de achiziţie care au atribuit contractul respectiv către Naval Group.

Este al doilea eşec major privind înzestrarea Armatei Române, eşec pentru care nu răspunde nimeni, după cel anterior, din perioada 2017-2018 de la Uzina Automecanica Moreni unde germanii de la Rheinmetall s-au retras din proiectul privind construirea transportului blindat Agilis, din cauza neimplicării financiare a statului român.

În acest timp, Federaţia Rusă a declanşat un război în apropierea graniţelor României.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*