Despre „rasismul” din discursul lui Victor Orban

Îmi propusesem să nu citesc discursul lui Viktor Orban în fața mulțimii adunate la Tușnad. Motivul era simplu: știam exact ce reacții isterice vor avea „patrioții noștri de mucava” față de simpla prezență a premierului ungar în Transilvania. Iar dacă va scoate o singură silabă despre autonomie, eram sigur că acest gen de patriotism va sări în aer.
De ce spun „patriotism de mucava”? Pentru că Transilvania este în granițele României! Este vreun pericol? Dacă sa, n-avem decît să punem tancurile pe graniță, nu să țipăm în gura mare că ne fură ungurii Transilvania, dînd apă la moară oricărui provocator care ar vrea să arate lumii cu degetul că nu sîntem toleranți.
În schimb, Moldova este ruptă de trupul țării, iar „patrioții de mucava” par să nu fi aflat. Bucovina de Nord este în granițele Ucrainei, iar „patrioții de mucava” au devenit patrioți ucraineni, spunîndu-ne că nu e cazul să avem pretenții teritoriale!
Cu acest gen de patriotism eu nu voi fi niciodată solidar pentru că este unul artificial, bun pe timp de pace, ca acel țipăt binecunoscut: „ia-l de pe mine că-l tai!”
De-asta îmi propusesem să nu citesc discursul lui Viktor Orban.
Numai că, spre marea mea surpriză, spațiul public a fost acoperit de altă acuzație la adresa lui Orban, aceea de „rasism”, ceea ce m-a determinat să fiu mai atent, căci era ceva nou și neașteptat!
Vineri a fost ziua în care parcă toată clasa politică a descoperit rasismul din discursul lui Viktor Orban. Să reținem ziua: vineri. Cozmin Gușă mi-a atras atenția că joi, deci cu o zi înainte, postul „Euronews” difuzase de patru ori în fiecare oră acuzația de rasism în discursul lui Orban de la Tușnad, iar „CNN” în fiecare oră făcea exact același lucru! Coincidență sau nu, chiar a doua zi au venit din România, de la liderii partidelor noastre, acuzațiile de rasism! Unii jurnaliști spuneau că aceste reacții au venit cu întîrziere, ei neștiind sau prefăcîndu-se că nu știu că, de fapt, au venit exact la timp, adică după ce s-a dat „ordinul” sau „narativul”, cum se spune mai nou!
Abia atunci am decis să citesc tot discursul lui Viktor Orban, avînd bănuiala că mulți dintre cei care au sărit la gîtul premierului ungar nu l-au citit. În tot discursul, un singur pasaj conține cuvîntul „rasă”, într-un context care însă nu are nici o legătură cu ideea de „rasism”! Iată pasajul, pe care vă rog să-l citiți cu atenție, căci nu are decît o filă, iar toată tărășenia cu acel „rasism” are doar cîteva rînduri:
Dacă nu ar fi fost criza din Ucraina, atunci această condamnare ar fi fost pusă în practică. Dar după ce a izbucnit războiul din Ucraina şi îi primim pe refugiaţi, această chestiune a fost pusă deoparte, dar nu şi luată de pe ordinea de zi. Aceşti oameni bravi din Occident, din post-Occident, nu pot accepta că au pierdut. Noi nu dorim să le amintim acest lucru în fiecare zi, ci doar să le spunem să nu ne oblige să avem o soartă pe care noi o considerăm o fatalitate pentru o naţiune. Totodată, avem de-a face cu „o şmecherie” ideologică. Stînga ultranaţionalistă afirmă că în Europa trăiesc popoare multirasiale. Afirmaţia este o păcăleală de ordin istoric şi semantic. Desigur, există lumea în care popoarele europene se amestecă cu popoarele care vin din afara Europei. Aceasta este o lume amestecată rasial. Şi suntem noi, unde s-au amestecat popoare din interiorul Europei, oameni care circulă, muncesc şi se mută dintr-un loc în altul. În Bazinul Carpatic nu suntem o combinaţie de rase, ci o combinaţie de popoare care trăiesc la ele acasă. Şi, când avem noroc, aceste popoare se amestecă într-un „sos hungaro-panonic” şi creează o cultură europeană specifică. Pentru asta am luptat mereu. Suntem dispuşi să ne amestecăm între noi, dar nu dorim să devenim o rasă amestecată. De aceea am luptat la Belgrad, de aceea i-am oprit pe turci la porţile Vienei şi de aceea, la vremea respectivă, francezii i-au oprit pe arabi. Civilizaţia islamică care se mişcă spre Europa şi-a dat sema că drumul prin Ungaria nu este tocmai potrivit. Va veni timpul când va trebui să ne apărăm nu numai la Sud, ci şi dinspre Vest, când va trebui să îi primim pe creştinii care se vor refugia de acolo şi să îi oprim pe aceia pe care nu vom dori să îi lăsăm să intre în Ungaria. Schengen, ne-Schengen, va trebui să ne protejăm graniţa vestică. Dar aceasta nu este sarcina noastră, ci a copiilor noştri. Sarcina noastră este să îi pregătim. Aşa cum a spus László Kövér, trebuie să avem grijă ca vremurile bune să educe oameni slabi, care să aducă vremuri grele. Stimat auditoriu: demografie, migraţie, urmează al treilea strat: ideologia „gender”. Noi o numim legea protecţiei copilului. Şi în acest caz am fost trimişi în judecată. Aştepăm sentinţa. Singurul lucru pe care l-am obţinut, mai ales mulţumită doamnei ministru Judit Varga, este să disjungem disputa pe tema gender de disputele privind fondurile europene. Poziţia noastră, un fel de propunere pentru toleranţă, este: noi nu le spunem cum să trăiască, ci doar le cerem să accepte că la noi tatăl este bărbat, mama este femeie, iar copiii noştri să fie lăsaţi în pace, iar acest lucru să fie acceptat şi în rândul „armatei” lui George Soros. Este important să se înţeleagă că în Ungaria, în această parte a Europei, această chestiune nu este una ideologică, ci cea mai importantă problemă a vieţii. Niciodată această „nebunie” occidentală nu se va bucura de o susţinere majoritară în acest colţ al lumii. Aşa ceva nu intră sub pielea maghiarilor sau a fiilor altor popoare. Avem acum transnaţionale, transgender, dar noi putem să pronunţăm cel mult Transilvania, care în maghiară se numeşte Erdély. Vă rog să nu vă lăsaţi păcăliţi. Avem război, avem o criză energetică, însă acestea sunt un paravan între noi şi problemele pe care le reprezintă migraţia şi ideologia gender. Dar, în realitate, acestea sunt problemele de care depinde viitorul nostru. Bătălia istorică este demografia, migraţia şi ideologia gender. Aceasta este şi miza luptei între stânga şi dreapta. Există o ţară vecină, o ţară prietenă, unde a câştigat stânga. Printre primele măsuri adoptate au fost demolarea gardului de la graniţă, iar a doua a fost adoptarea legislaţiei gender, inclusiv recunoaşterea căsătoriei între persoane de acelaşi sex şi dreptul acestor cupluri de a adopta copii”.

După cum se vede, în acest pasaj sînt alăturate două chestiuni: migraţia şi ideologia gender, pe care Viktor Orban le consideră pericole pentru civilizația europeană pe termen mediu și lung. Cu alte cuvinte, Orban a reafirmat cele două idei pe care le-a prezentat de curînd ca program electoral, cu care a cîștigat peste 70% din voturile ce i-au oferit un nou mandat de Premier. Are, așadar, o susținere uriașă din partea electoratului maghiar pentru aceste idei, cu care noi putem să fim sau nu de acord, putem să le combatem, putem să afirmăm altele mai bune și cam atît.
Faptul că președintele Iohannis și, în cor cu el, premierul Nicolae Ciucă sau liderul PSD Marcel Ciolacu, îi condamnă pe cei care l-au aplaudat pe Orban intră la categoria absurdități specifice celor cu un neuron care tocmai atunci se odihnea. Subliniez aici excelentul editorial din „Cotidianul”, semnat de Octavian Știreanu, sub titlul „Delictul de aplauze”, în care numește Comunicatul PNL, semnat de liberalul în chiloți Ionuț Stroe, ca fiind „un comunicat plin de rumeguș”, cu aluzie directă la limbajul de lemn al lui Klaus Iohannis, care a și generat acel comunicat.

Văzînd că atîția netoți se bagă în seamă pentru a sări la gîtul lui Viktor Orban, în acest cor a simțit nevoia să-și audă glasul și… Daniel Ghiță! Nu e nici istoric, nici sociolog, nici geopolitician, ci luptător K1! Ei, și? Cu ce este el mai prejos decît plagiatorul Nicolae Ciucă sau doctorandul SRI Marcel Ciolacu? Cînd a scris comunicatul său pe Facebook (https://www.cotidianul.ro/afara-afara-cu-orban-din-tara/) Ghiță se credea în cușca K1 și s-a năpustit ca un nărod asupra lui Orban, pe care l-a confundat cu bodyguardul lui Becali: „În concluzie, guvernul României are toate temeiurile faptice și juridice pentru a interzice accesul lui Viktor Orban pe teritoriul țării noastre. Dacă nu o va face, nu este exclus să facă acest lucru simplii cetățeni români, inclusiv de etnie maghiară, care-l consideră un pescuitor în ape tulburi pe șeful guvernului de la Budapesta”! Daniel Ghiță este – vai de capul nostru! – deputat PSD.
Acesta, al lui luptătorului Daniel Ghiță, este nivelul cel mai de jos al acestor reacții isterice de după discursul lui Viktor Orban, de aceea nu are rost să le mai trecem în revistă pe celelalte, poate, cel mult, pe cel al lui Alexandru Muraru („păduchele”, cum este numit de Ion Cristoiu), care a și văzut aici semnele antisemitismului.
Nu am nici o îndoială că majoritatea celor care au sărit din pat ca arși la gîtul lui Orban nu au deschis nici „Declinul Occidentului” al lui Oswald Spengler, nici „Tabăra sfinților”, romanul lui Jean Raspail (despre care unii spun că este profetic, alții că este rasist, iar tema lui este venirea migranților din țările musulmane afectate de sărăcie sau de război), ambele apărute și în limba română, cărți pe care le citează Viktor Orban în discursul său:

Să ne oprim acum asupra pasajului cu pricina din discursul lui Viktor Orban. În opinia mea, nu este vorba despre „rasism” în sensul definit de dicționar: „Teorie social-politică care susține inegalitatea biologică și intelectuală a raselor umane”, ci, mai degrabă, de o „ciocnire a civilizațiilor”. Există chiar o carte celebră cu acest titlu, a lui Samuel P. Huntington, politolog american, în care vorbește despre „refacerea ordinii mondiale”:

La o astfel de teorie se referă și Viktor Orban, „ciocnire” pe care o vede ca fiind valabilă într-un context cultural comun (european, asiatic etc) și riscantă atunci cînd este vorba despre civilizații diferite, cu valori diferite, deseori contradictorii și chiar imposibil de urnit împreună (euro-asiatic, creștino-musulman etc).
Viktor Orban o spune explicit în discursul său:

El a și adăugat: „De aceea am luptat la Belgrad, de aceea i-am oprit pe turci la porţile Vienei şi de aceea, la vremea respectivă, francezii i-au oprit pe arabi”. În astfel de războaie și țările române, prin conducătorii ei cei mai viteji, a participat de-a lungul secolelor alături de marile puteri europene.
Aici nu este vorba despre rasism, ci despre ciocnirea civilizațiilor, iar acest subiect nu este chiar unul care să fie discutat de Daniel Ghiță sau Klaus Iohannis! Geopoliticieni de calibru au scris despre asta, există și polemici pe tema aceasta, însă disputele dintre ei nu au coborît niciodată la nivelul „etichetărilor”, așa cum am văzut acum la noi.
Dar noi ne-am obișnuit cu astfel de „tratament”, după ce i-am numit „anti-vacciniști” pe cei care aveau altă părere despre Covid-19 sau „putiniști” pe cei care aveau îndoieli despre deciziile sau comportamentul lui Zelenski! Acum Viktor Orban este etichetat ca fiind „rasist”, iar cei care l-au aplaudat sînt puși la zid ca „susținători ai rasismului”!
Culmea este că românii au uitat cine spunea: „Cine știe ce afaceri face Dragnea cu evreii?” Sau cine spunea: „Jó napot kívánok, PSD!” și „Jó napot, Ciolacu!”, cu tușe grosolane ce ar fi trebuit taxate imediat. Nu cred că Viktor Orban a rostit astfel de vorbe.
N-am nici o îndoială că exagerări cu trimiteri la rasism sau antisemitism în legătură cu discursul lui Viktor Orban se vor înmulți în zilele următoare, căci „s-a dat voie de la împărăție”, știindu-se că liderul maghiar nu este pe placul Occidentului, deci oricine are voie să arunce cu pietre în el. Un sfat, totuși: măcar citiți discursul lui Orban pentru a vorbi în cunoștință de cauză!
Și, pentru că l-am amintit pe Octavian Știreanu, în final citez din articolul său, „Delictul de aplauze”, acel pasaj în care punctează și alte teme de interes din discursul lui Orban, pe care politicienii români nici nu au curajul să le enumere:
„Pentru a rămâne „o excepție locală într-o recesiune globală” în anii 2030, Ungaria – potrivit celor spuse de Viktor Orban – nu va intra în război, nu va intra în migrație, nu va intra în „nebunia de gen” și nu va intra în impozitul global. Și se va baza pe 10 factori: menținerea frontierelor naționale; o societate bazată pe familie („factor care garantează o mare cantitate de energie și motivație”); dezvoltare industrială și militară majoră; diversificarea surselor de energie; schimbarea tehnologică – cu exemplul mașinilor electrice („vom deveni în scurt timp al treilea producător de baterii din lume în termeni absoluți, nu în termeni procentuali, și al cincilea cel mai mare exportator din lume”); intrările de capital străin (cu o zi înaintea venirii lui Orban la Tușnad a fost anunțată construcția a încă unei fabrici Mercedes, o investiție de un miliard de euro); evitarea reîmpărțirii Europei în blocuri (altfel, „Ungaria nu va fi prosperă”, ci „o garnizoană prăfuită, un avanpost la periferie”); stabilitatea politică internă („să ne asigurăm că următoarea generație de după noi va avea același leadership național și emoțional pe care noi l-am oferit Ungariei”); baza intelectuală („Ungaria are încă ideea sa națională, sentimentul său național, cultura sa”); ambiția („Ungaria are ambiții comunitare, naționale, europene”).

Cine e lucid și interesat de viitor ar putea să citească detaliile acestei strategii măcar din curiozitate, noaptea, sub plapumă, la lumina lanternei, să nu-i vadă Partidul și vecinii cu documentul unui „rasist” în mână”.
Uite că se poate citi și în altă grilă discursul lui Viktor Orban.

PS: Cornel Nistorescu – Precizare pentru cititori
Unele articole provoacă reacții negative care depășesc practicile redacției și limbajul urban. Noi ne propunem să găzduim puncte de vedere contradictorii, dar în nici un caz injurii, grosolănii și vulgarități. Ele intră în contradicție cu precizarea noastră reluată la sfîrșitul fiecărui articol. Drept pentru care uneori am fost siliți să recurgem la o editare drastică a postărilor și, în cele din urmă, la închiderea comentariilor. Pur și simplu nu dorim să promovăm un asemenea limbaj. Pentru cei care sunt interesați să comunice pe Cotidianul reluăm precizarea redacției noastre. Mulțumim pentru înțelegere!

”Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor și a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite”.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*